Powered By Blogger

Sunday, January 30, 2011

Terlupa kata laluan Login windows?

Dah menjadi fitrah, manusia adalah makhluk yang pelupa. Dan kadang-kadang, manusia juga terlupa password bagi administrator Windows. Alamak, kes berat tu. Kalau lupa password untuk admin, macam mana nak akses Windows?
Relaks, jangan panik. Jangan format dulu Windows anda, kerana ada cara untuk reset password dalam Windows ni. Reset password bermaksud anda mengosongkan password tersebut, membuangnya supaya administrator tidak mempunyai password. Selepas reset password, anda boleh login ke akaun administrator dengan mudah.
Kali ini, saya akan menunjukkan cara-cara untuk reset password Windows dengan menggunakan Offline NT Password & Registry Editor. Terlebih dahulu, download fail ISO bagi Offline NT Password & Registry Editor dan burn ke dalam CD. CD dah sedia, jom ikut langkah-langkah di bawah (klik pada setiap imej untuk besarkan):
  • ON kan komputer anda dan masukkan CD. Pastikan komputer akan boot dari CD.
  • Mula-mula sekali, boot menu akan keluar. Tekan Enter sahaja untuk mulakan Offline NT Password & Registry Editor.
Guna Yang Berbayar
Windows Key creates a password reset CD, USB Flash Drive or a driver floppy that work during the boot process and instantly reset Administrator or other account passwords and Windows security settings that prevent you from logging in.
Dapatkannya di SINI

No comments: