Powered By Blogger

Thursday, January 27, 2011

Kongsi Broadband

Pernahkah korang terfikir untuk membeli lebih dari satu broadband ketika anda mempunyai 2 komputer?tidakkah anda rasa membazir?Hal ini mungkin berlaku apabila korang balik ke kampung setelah cuti semester atau cuti kerja.lepas tu masa dekat kampung pulak adik korang nak pakai internet semasa korang menggunakannya.Tidakkah ianya menjadi satu masalah?

Ok lah,disini aku ada tips atau cara untuk korang gunakan.Walaupon cara ini dah kuno rasanya,tapi mungkin ada juga yang tidak tahu ,korang tak perlu guna modem router pon sebenarnya.Ok lah pertama sekali korang mestilah ada bahan-bahan berikut:
  1. Broadband
  2. Lan Cable
  3. 2 biji komputer atau Laptop/netbook



First ambil kabel lan ni.lepastu cucuk dekat kedua-dua komputer.carik bahagian yang sepadan dengan kepala port kabel tu...


Lebih kurang gambar diatas la pandangan dia.pastikan lampu hijau dan oren pada port yang di cucuk kabel tadi menyala berkelip-kelip.

Selepas itu,pada komputer utama(komputer korang la) cucuk broadband dan connect seperti biasa.Selepas itu korang pergi ke Internet Connection Sharing. Yang ini korang hanya perlu lakukan pada laptop utama sahaja. Yang lain tak usah nak usik apa - apa.




Rujuk pada gambar di atas ikut apa saya tandakan yang berwarna merah. Setelah siap klik ok dan simpan semua setting anda. Biasanya saya tidak menukar apa - apa IP atau pun yang lain. Ini cuma berdasarkan apa yang telah saya lakukan.

Seterusnya disconnection connection broadband korang dan connect balik. So sudah siap, maka korang dan komputer yang kedua boleh layari internet pada masa yang sama dengan hanya mengunakan satu modem.

Pada laptop utama ia adalah sebagai host untuk connection korang, maka jika anda disconnect daripada internet komputer ke dua pun turun juga disconnect.

Kelajuan korang juga mungkin akan berbeza sebab kelajuan korang akan di bahagi dua. Jika anda kurang faham terhadap artikel ini sila tinggalkan komen di bawah.

4 comments:

Unknown said...

pendekatan yg sgt bijak!!!!!!!saya xtahu pun

Unknown said...

kne byar la...

najib@kaizer said...

eh mana ada,tak kene bayar pon la..just pakai broadband yang sedia ada je...1 broadband boleh kongsi kepada 2...selamat mencuba.

Anonymous said...

kalau pakai window xp mcm mana abg...ajar kan..